blog

شیرینی های بی نظیر یزد

شیرینی سنتی استان یزد یکی از معروفترین سوغات این شهر تاریخی میباشد؛در شهر تاریخی یزد شیرینی‌های سنتی مانند باقلوا، قطاب، لوز، نارگیل، پشمک، نان‌برنجی و حاجی بادام با سابقه ای طولانی تهیه می‌شود.

باقلوا، قطاب، لوز، حاجی بادام و پشمک از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های یزد به شمار می‌رود. باقلوا، قدیمی‌ترین شیرینی و انگار طعم اصلی پسته و بادام را تنها می‌توان در آن جست. بوی معطر قطاب نیز شامه‌نواز و پشمک آن را وقتی در دهان بگذاری، مزه‌اش به یاد ماندنی می‌شود و لوز هنگام جویدن حس خوبی در مصرف‌کننده ایجاد می‌کند و حاجی بادام شیرین‌تر از قند بوده و با آن نام بزرگ به اندازه یک فندق است! پس اگر با این توصیفات وسوسه شده و می‌خواهید برای پذیرایی ایام عید انواعی از این شیرینی‌ها داشته باشید به شما خرید یک جعبه شیرینی یزدی مخلوط را پیشنهاد می‌کنیم.


«قطاب» یزد طعم بی‌نظیر:
قطاب، نوعی شیرینی به شکل خمیر توپی است که از ترکیب روغن جامد، شکر، زرده تخم‌مرغ، آرد و بیکینگ‌پودر تهیه می‌شود و داخلش را با مایه مخصوصی متشکل از پودر بادام و هل کوبیده پر می‌کنند و به همین دلیل ارزش غذایی مناسبی دارد. هل موجود در این شیرینی گرم و انرژی‌زا بوده و موجب بهبود روحیه و بازیابی توان از دست رفته می‌شود و بادام آن مغذی است؛ البته در قطاب‌های بی‌نام و نشانی که این روزها با نام قطاب اصیل یزد به فروش می‌رسد ردپایی از بادام وجود نداشته و بیشتر حجم محصول را شکر و آرد تشکیل می‌دهد.



«باقلوا» بمب انرژی:
باقلوا در کشورهای ترکیه، سوریه و لبنان هم درست می‌شود، اما باقلوای یزد چیز دیگری است و در شهرهای معتبر و معروف آمریکا و کانادا هم می‌توان آن را یافت. مغز بادام و پسته، شیر، تخم‌مرغ، پودر شکر، آرد، روغن، هل و گلاب از مواد به کار رفته در این شیرینی است.
اگر در باقلوا مغز بادام و پسته به کار رفته باشد بسیار مغذی و برای تقویت حافظه، قلب و معده سودمند است و اگر با کره اصیل حیوانی تهیه شود بسیار نیروزا و پرکالری است.
می‌گویند شیرینی‌های یزد تا یک سال ماندگاری دارد، اما باید بدانید اگر این شیرینی‌ها در محیط گرم و مرطوب نگهداری شود یا مواد اولیه آن مرغوب و با کیفیت نباشد در کمتر از یک یا دو هفته کپک‌زده و غیرقابل مصرف می‌شود.
لوز و باقلوای آن شیره انداخته و کش‌دار می‌شود و قطاب آن بوی نا می‌گیرد و خشک می‌شود؛ بنابراین شیرینی‌های یزد را از قنادی‌های معتبر خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *