blog

سوغات تبریز ؛ از شیرینی ها تا صنایع دستی

سوغات-تبریز

سوغات آذربایجان شرقی ( تبریز )

یکی از شهر های زیبا در شمال غربی کشورمان که یکی از مهم ترین قطب های صنعتی کشور به شمار می آید، تبریز است. تبریز به شهر اولین ها معروف است و از نظر صنعتی و اقتصادی جایگاه مهمی دارد. تبریز به عنوان یکی از شهرهای توریستی و پر جاذبه شناخته می شود که هر ساله گردشگران و مسافران زیادی به این شهر سفر می کنند. اگر شما هم می خواهید با سوغات تبریز آشنا شوید با ما همراه باشید تا در این مطلب به معرفی سوغات و صنایع دستی معروف تبریز بپردازیم.

تبریز سوغاتی های متنوعی دارد از خوراکی های خوشمزه گرفته تا صنایع دستی و فرش و گلیم.

 

شیرینی های تبریز

تبریز خوراکی ها و شیرینی های متنوعی دارد و در این شهر با هر سلیقه ای خوراکی جذبتان خواهد کرد. برای خرید اینترنتی سوغات از تبریز یکی از بهترین گزینه ها شیرینی های تبریز است.

شیرینی های متنوع و خوشمزه که حتما برای دوستان و نزدیکانتان به عنوان سوغات ببرید.

در این شهر شیرینی های زیادی به فروش می رسد از جمله : باقلوا، قرابیه، نوقا، راحت‌الحلقوم، اریس، لوز، شکلات تسبیحی، حلوا گردویی و….

باقلوا تبریز

باقلوا در کشورهای مختلف از جمله ترکیه و آسیای میانه وجود دارد و نوعی شیرینی سنتی است که طرفدار زیاد دارد. اگر از علاقمندان به باقلوای ترکی هستید، باقلوای تبریز همان باقلوای ترکیه است.

باقلوا تبریز

باقلوای تبریز را می توانید در طعم های متنوع پسته ای، نارگیلی و بادامی و همچنین در اشکال مختلف مربعی، لوزی و لوله ای تهیه کنید.

 

نوقا تبریز

یکی دیگر از شیرینی های پرطرفدار و لذیذ تبریز، نوقاست. این شیرینی از خانواده گز به شمار می آید و جزو فرهنگ مردم تبریز است و در مراسمات جشن وشادی جایگاه ویژه ای دارد و به عنوان سوغات تبریز می تواند پیشنهاد خوبی باشد

نوقا

البته در کشورهای اروپایی چون ایتالیا، شیرینی نوقا تهیه می شود.

 

قرابیه تبریز

قرابیه یکی از شیرینی های گران قیمت در تبریز است که عموما تبریزی ها برای پذیرایی از میهمانان ویژه خود از آن استفاده می کنند.

قرابیه

برای خرید سوغات تبریز می توان گفت قرابیه هم گزینه ی مناسبی است و می توانید این شیرینی را در طعم های مختلفی از جمله پسته ای، نارگیلی، گردویی و … خریداری کنید.

 

اریس (سوت شیرنی سی)

یکی دیگر از شیرینی های خوشمزه و معروف تبریز اریس است. اریس را به شکل تسبیحی، کاکائویی و پرتقالی می توانید تهیه کنید. همچنین می توانید اریس را در دو طعم پسته ای و وانیلی تهیه کنید. که در اصل کاربرد همان نقل را سر سفره تبریزی ها دارد.

اریس

لوز زعفرانی تبریز

اسم لوز یزدی را شنیده اید؟ لوز تبریزی متفاوت از لوز یزد است و این شیرینی در مقدار زیادی زعفران و پودر بادام تهیه می شود. این شیرینی جزو شیرینی های عید تبریزی هاست.

شکلات تسبیحی

شکلات تسبیحی بخاطر طعم خوب و بی نظیرش در میان مسافران تبریز محبوب و پرطرفدار است. این شکلات به هم متصل است و در دو رنگ سفید و قهوه ای درست می شود و بخاطر شکل ظاهری اش به شکلات تسبیحی معروف است.

شکلات تسبیحی

لطیفه تبریز

شیرینی لطیفه، از شیرینی های خامه ای بسیار پرطرفدار است که در بیشتر شهرهای کشور پخته می شود؛ اما در شهر تبریز عطر و طعم آن دل انگیزتر است.

شیرینی پیچ انگشتی (پفک گردویی)

پفک گردویی هم می تواند به عنوان سوغات تبریز مناسب باشد. این شیرینی هم در سفره های عید تبریزی ها دیده می شود.

پفک گردویی

چوروتمه (اریس خشک)

یکی از شیرینی های قدیم تبریز که مشابه اریس است با این تفاوت که سفت تر و خشک تر است. البته این شیرینی این روزها کمتر پیدا می شود.

شیرینی کنجدی

یکی از شیرینی های محبوب و معروف تبریز شیرینی کنجدی است که در جشن ها، مهمانی ها و شب نشینی ها جایگاه خاصی دارد.

شیرینی کنجدی

باسلوق تبریز

راحت الحلقوم یا باسلوق همان طور که از نامش پیداست، بافتی نرم و لطیف دارد و به اصطلاح مثل قند در دهان آب می شود و خوردنش خیلی راحت است. این شیرینی در ایران معمولا در آجیل شب یلدا استفاده می شود.

باسلوق

حلوا بَزَرَک | زَرَه حلواسی

حلوای بزرک هم از شیرینی های مخصوص تبریز است که از دانه ای به نام برزک تهیه می شود و رنگ تیره ای دارد. حلوای برزک را هم در شیرینی فروشی و هم در عطاری پیدا خواهید کرد.

حلوا بَزَرَک

آجیل و خشکبار تبریز

یکی از سوغاتی های تبریز که شهرت جهانی دارد، آجیل است که از دوره قاجار شروع شده است و این خوراکی در خانه آذری ها ثابت است.

آجیل چهارمغز تبریز، شامل بادام، بادام‌هندی، پسته و بادام کاغذی جزو بهترین ها در این شهر است. علاوه بر این آجیل میوه خشک هم بسیار پرطرفدار است.

آجیل و خشکبار تبریز

پنیر تبریزی

همه ما نام پنیر لیقوان را شنیده ایم، پنیر لیقوان که بر سر سفره‌های صبحانه بسیاری از ما ایرانی‌ها پایه ثابت است، محصولی بی‌نظیر از تبریز است.

صنایع دستی تبریز

بعد از خوراکی ها نوبت به صنایع دستی تبریز می رسد. اگر قصد خرید سوغاتی از تبریز را دارید و می خواهید از این شهر تحفه ای به یادگار داشته باشید، صنایع دستی این شهر می تواند بهترین انتخاب باشد.

تابلو فرش و قالی

شهر تبریز از گذشته تا کنون به عنوان یکی از مراکز مهم تولید فرش دستباف اصیل ایرانی است، به طوری که شورای جهانی صنایع دستی، این شهر را به عنوان شهر جهانی بافت فرش انتخاب کرد.

تابلو فرش و قالی

فرش تبریز اصولا دارای رنگ های شاد و باطراوات است که در طرح های هرتی، لچک ترنج، گلستانی، شکارگاه و … بافته می شود.

علاوه بر قالی و قالیچه های زیبا در کارگاه های فرش بافی تبریز تعداد زیادی تابلو فرش به ویژه با نخ ابریشم بافته می شود که جزو نفیس ترین سوغات شهر به حساب می آیند.

نقره کاری

از جمله مهمترین صنایع دستی شهر تبریز می توان نقره کاری را نام برد که می تواند سوغاتی زیبایی از شهر تبریز باشد.

نقره کاری روی فلز نقره از طریق روش هایی مثل خم کاری، لحیم کاری، قلم زنی و … انجام می شود و به محصولاتی مانند سینی، آینه، سماور و … می توان اشاره کرد.

نقره کاری

کفش تبریز

شهر تبریز به عنوان یکی از معروف ترین برندهای صنعت چرم شناخته می شود که طرفداران زیادی دارد و کافی است که یکبار کفش دست‌دوز تبریز را امتحان کنید تا متوجه تفاوت این کفش شوید.

کفش تبریز

حجاری سنتی

هنر حجاری سنتی در ایران از جایگاه خاصی برخوردار بوده شاید امروزه، این هنر مثل گذشته رواج نداشته باشد. ولی در شهر تبریز همچنان می توانید این هنر را مشاهده کنید و هنوز هستند کسانی که حکاکی روی سنگ را انجام می دهند.

چاپ کلاقه ای | باتیک

در کشورهایی نظیر آذربایجان و اندونزی این هنر رواج دارد و به نوعی چاپ روی پارچه های ابریشمی به ویژه روسری اطلاق می شود.

چاپ-کلافه-ای

قطب اصلی تولید این صنعت شهر اسکو است و انواع روسری های کلاقه ای از سوغات جمهوری آذربایجان به شمار می آید.

وَرَنی بافی | سوماک

ورنی بافی از هنرهایی است که در بین عشایر ارسباران و اهر بسیار رایج است. ورنی یک نوع قالیچه بدون پرز است و شباهت زیادی به گلیم دارد. اغلب در بافت این زیراندازها از رنگ های قرمز، سرمه ای، سفید، بنفش روشن و … استفاده می شود. در طراحی این زیراندازها بیشتر از طبیعت و ترکیبی از گیاهان، حیوانات و … استفاده می شود.

وَرَنی بافی | سوماک

9 دیدگاه در “سوغات تبریز ؛ از شیرینی ها تا صنایع دستی

  1. Tfati گفت:

    مرسی از محتواتون

    1. amirhoseinshams گفت:

      خواهش میکنم. پیشنهاد می‌کنم که سایر مطالب سایت، مثل محتوای سوغات یزد رو هم مطالعه بفرمایید.

  2. رضا گفت:

    سلام واقعا پست خوب و جامعی بود. بدون شک سوغاتی های تبریز از دوست داشتنی ترین خوراکی های ایران هستش.

    1. amirhoseinshams گفت:

      ممنون رضا عزیز. بله همونطور که می‌فرمایید سوغات تبریز واقعا لذیذ و دوست داشتنی هستن.

  3. Ali گفت:

    وقت بخیر خسته نباشید میخواستم بهترین سوغات تبریز رو برای یکی از دوستان بخرم که با معرفیتون انتخابم راحت تر شد

    1. amirhoseinshams گفت:

      خیلی خوشحالیم که تونستیم کمک کنیم بهتون😊

  4. بازتاب: مهمان
  5. Iman madaen گفت:

    در مورد دیدنی های شهر تبریز هم بنویسید برامون

    1. amirhoseinshams گفت:

      سلام.بله حتما. مرسی از پیشنهادتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *