blog

سوغات یزد، بهترین شیرینی ها و صنایع دستی بزد

سوغات یزد

استان یزد که در مرکز ایران قرار دارد یکی از شهرهای قدیمی و با اصالت کشور است که با جاذبه های گردشگری  و سوغات های معروف و  نظیرش هرساله میزبان مسافران و جهانگردان بسیاری ست بافت تاریخی این شهر در سال ۱۳۹۶ ثبت جهانی شد. یکی از بخش های جدانشدنی هر سفر خرید سوغاتی است، شهر یزد نیز یکی از شهرهای معروف برای خرید سوغاتی ست که نمی شود از آن گذشت.

سوغاتی های معروف یزد در انواع مختلفی هستند از شیرینی تا صنایع دستی  که نمونه ی آن را فقط در یزد میتوان پیدا کرد  اما امروز در این مطلب می خواهیم تا معروف ترین آن ها را به شما معرفی کنیم. لطفا تا به انتهای این مطلب از سوغات شهر با ما همراه باشید.

 

انواع شیرینی یزدی

استان یزد به داشتن شیرینی های مختلف و متعدد مشهور است

 

کیک یزدی

کیک  یزدی یکی از کیک های خوشمزه و سنتی  ایران وهمچنین  سوغاتی های اصیل یزد است که بیشتر در مراسم های مذهبی از آن استفاده می شود.

کیک یزدی

 

قطاب

نوعی شیرینی ایرانی ست و از معروف ترین شیرینی های سنتی یزد است،این شیرینی از دو لایه خارجی و مغز داخلی تشکیل شده است. این شیرینی به دلیل وجود هل و پودر بادام  دارای ارزش غذایی بالایی ست و بخاطر طعم فراموش نشدنی که داردقطاب را از سایر شیرینی های یزد متمایزکرده است.

قطاب

باقلوا یزد

باقلوا یکی از شیرینی های پرطرفداری ست که در کشورهای مختلف تهیه می شوددر یزد نیز به اشکال متفاوتی درست می شود،باقلوای یزد در اشکال مختلف لوزی،مربع و لوله ای و در طعم های گوناگون بادامی ،پسته ای  و نارگیلی تهیه می شود،باقلوا در کشورهایی از جمله ترکیه و کشورهای آسیای میانه و قفقاز و یونان و روسیه تهیه نیز می شود.

باقلوا

پشمک یزد

از جمله شیرینی های اصیل و محبوب یزد است که در طعم های مختلف کاکائویی ،زعفران و قهوه تهیه می شود پشمک در واقع نوعی شیرینی حجیم است که از شکر تهیه می‌شود.

پشمک یزد

شیرینی حاج بادام

نوعی شیرینی کوچک و خوش طعم و ترد یزدی است  حاجی بادام یک نوع شیرینی محلی است که بخاطر داشتن آرد نخودچی و جوز ارزش خوراکی بالایی دارد و همان طور که از نامش پیداست است از وجود بادام در این شیرینی استفاده می شود. این شیرینی یکی از شیرینی های سنتی ایران است که در استان های مختلف تهیه می شود که حاج بادام یزد یکی از معروف ترین آنهاست

شیرینی حاجی بادام

لوز

لوزها انواع مختلفی دارند و با انواع مغزها تهیه می شوند؛ مغز بادام، مغز پسته، پودر نارگیل، شکر، هل، گلاب مواد اولیه لوزها را تشکیل می دهد. این شیرینی های لوزی شکلِ کوچک از دیرباز طرفدارن بسیاری دارد. شیرینی سنتی لوز در انواع نارگیلی، بیدمشک و پسته ای در شهر یزد در دسترس مسافران و گردشگران قرار دارد. این سوغات یزد لذیذ و متفاوت است.

لوز

نقل یزدی

یکی از انواع شیرینی های سنتی یزد استکه به عنوان سوغات یزد هم می توان خریداری کرد. از این محصول به طور سنتی، در جشن هایی مانند عروسی و مهمانی ها استفاده می شود

نقل در طعم های مختلف و با مغزهای خوشمزه تهیه می شود. انواع گردویی، بادامی، پسته ای، زعفرانی، گل محمدی، وانیلی، بیدمشکی و … از معروف ترین نقل های یزدی هستند. در این میان، نقل بادام و پسته ای از دیرباز در میان مردم یزد، از محبوبیت بالایی برخوردا. این که نقل در اکثر استان های ایران بزرگ تهیه و تولید می‌شود، اما نقل یزدی یکی از معروف ترین آنهاست

 

نقل یزدی

 

حلوا ارده

کمتر کسی است که از مرکز جغرافیایی ایران گذر کرده باشد و از سوغات شیرین یزدی نچشیده باشد. حلوا ارده، از ترکیب کنجد سابیده شده با شیره یا شکر تهیه می‌شود و یک خوراک مقوی و لذیذ برای طول روز به همراه وعده‌های غذایی به ویژه صبحانه است، درکشور‌های مختلف دنیا حلوا ارده.

به اشکال مختلف تهیه می‌شود که با نوع ایرانی آن کمی متفاوت است، اما اجزای اصلی شامل کنجد و شکر درتمامی آن‌ها مشترک است.

حلوا ارده

 

 

صنایع دستی یزد

در کنار شیرینی های مختلف و خاصی که یزد دارد،صنایع دستی این استان یکی از بهترین صنایع دستی های کشور است که اصالت و زیبایی آن زبان زد خاص و عام است و بخاطر موقعیت جغرافیایی که یزد از قبل داشته ،صنایع دستی آن نیز یکی از معروف ترین سوغاتی های یزد است

ترمه

هنر ترمه‌بافی یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین هنر های یزد است و بیش از چهارصد سال سابقه دارد . ترمه پارچه‌ای است که تار آن ابریشمی و پودش نخ، پشم، کرک الوان و ابریشم است.  پارچه ترمه از لحاظ نقش و بافت و مواد اولیه متنوع است.

بافت ترمه در گذشته با انگشت انجام می‌شد و از این رو به انگشت‌باف هم شهرت داشت ولی بعدها این کار به صورت نیمه‌دستی انجام شد و برای بافت آن از دستگاه‌های مخصوصی استفاده می‌کردند.

ترمه

زیلو

در کنار ترمه،زیلو نیز یکی از قدیمی ترین سوغات یزد است که قدمت آن به دوران پیش از اسلام بر می گردد،

زیلو یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی یزد است که قدمت آن به دوران پیش از اسلام بر می‌گردد. همچنین زیلو یکی از کالاهای تجاری ایران نیز بوده است. این زیرانداز به علت خنکی، در فصل تابستان بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفته است. یکی از مهم‌ترین مراکز زیلوبافی شهر میبد یزد است که قدیمی‌ترین زیلو در حال حاضر به این منطقه نسبت داده می‌شود و می‌توان آن را در مسجد جامع شهر میبد دید. خاستگاه این فرش و مرکز گسترش آن در میبد بوده اگر چه باید دانست که استادکاران میبد دیر زمانی است که با زیلوبافی آشنایی دارند و قطعاً در شیوه بافت و نقوش آن دخل و تصرفاتی کرده اند، ذکر این نکته که میبد خاستگا هنر و صنعت زیلوبافی بوده و زیلو بافان میبد آن را به دیگر شهرها برده و گسترش داده اند، خالی از اغراق نیست.

زیلو

سفال و سرامیک

سفال میبد یکی از معروف ترین و زیباترین سفالینه های ایران است. شهر میبد به واسطه ی قرار گرفتن در مناطق کویری و دارا بودن خاکی مناسب برای تولید انواع سفال به یکی از مراکز اصلی در تولید این ‌گونه از آثار تبدیل شده است. همچنین در این شهر سفال به دو شکل مختلف ساخته می شود و از نقوش خاصی برخوردار است.

سفال یزد

علاوه بر این، سفال این منطقه رنگ و لعاب به خصوصی دارد. در میبد سفال ها به دو صورت مختلف ساخته می شوند. یکی سفال ساخته شده از گل رس و دیگری سفال ساخته شده از خاک که به خاک سفید معروف بوده و از سه ماده ی «کوارتز»، «کائولن» و «سیلیس» تشکیل شده است. نوع اول یعنی سفال ساخته شده از گل رس به دو مورد مجزای سفید و رنگینه تقسیم می شود ظروف سفالِ میبد رنگ و لعاب های خاصی دارد که به سبب همین رنگ و لعاب ها بسیاری از خانواده های ایرانی علاقمند به استفاده از این ظروف هستند. نقوشی که بر روی این سفال ها ترسیم می شود نیز دلیلی دیگر بر علاقمندی افراد به آنها و تمایز آنها از سایر سفال هاست. نقوشی که روی سرامیک‌‌‌ های میبد به چشم می خورد، یکی تصویر خورشید است که در واقع از خورشید درخشان مناطق حاشیه کویر الهام گرفته شده است.

 

 

2 دیدگاه در “سوغات یزد، بهترین شیرینی ها و صنایع دستی بزد

  1. علی گفت:

    واقعا عالی بود مطلبی که در مورد سوغاتی های این شهر نوشتید

    1. amirhoseinshams گفت:

      خواهش میکنیم. مرسی که نظرتون رو با ما در مورد سوغاتی های یزد به اشتراک گذاشتید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *